Gyógyászati segédeszközök eRecepten

Már bizonyos gyógyászati segédeszközök (GYSE) is rendelhetőek eRecepten, azonban kiváltásuk egyelőre csak a patikákban lehetséges. A veszélyhelyzetre tekintettel bevezetésre kerülő fejlesztés tovább csökkenti az orvos és beteg közötti személyes találkozások szükségességét.

Az EESZT eRecept moduljában a vényírási szabályoknak megfelelően jelenleg kizárólag a NEAK által engedélyezett gyógyászati segédeszközök elektronikus vényfelírására van lehetőség. Az egyéb, társadalombiztosítási támogatással rendelkező GYSE-k továbbra is csak papír alapon rendelhetők.

Az engedélyezett eszközök elektronikus vényfelírásának folyamata a 14/2007-es EüM rendelet értelmében a következő:

  • A jogszabály kihirdetését követően a NEAK közleményében meghatározott egyes gyógyászati segédeszközök a beteg kérésére elektronikus vényen is rendelhetők és beküldhető az EESZT-be az eRecept modul jelenlegi szolgáltatásaival.
  • Az érintett termékkört a medikai szoftverekben a gyógyszerkészítményekhez hasonlóan lehet kiválasztani.
  • Az orvos a gyógyászati segédeszköz felírása során minden esetben tájékoztatja a páciensét a vénykiáltási lehetőségekről, az alábbiak szerint:
    • papír alapú GYSE vény GYSE forgalmazónál és gyógyszertárban is kiváltható
    • eReceptre felírt GYSE kizárólag gyógyszertárban váltható ki, felírási igazolás alapján GYSE Forgalmazó nem jogosult az eszköz kiszolgálására.
  • A felírás – a fenti szempontok figyelembevétele mellett – minden esetben a páciens kívánsága szerint történik.
  • Az elektronikus úton írható GYSE-t TTT kóddal kell rendelni az EESZT-ben (ISO kód alapon történő beküldés nem lehetséges).
  • A vényíráshoz szükséges további GYSE-specifikus információkat az UTASITAS mezőben (max. 255 karakter) szükséges szövegesen feltüntetni.
  • Az UTASITAS mezőbe az orvos beírhatja az oldaliságot, testtájékot, méretet, a szakorvosi javaslat naplósorszámát, valamint a betegnyilatkozatok (tájékoztatás, kihordási idő) meglétét.
  • Felírási igazolás nyomtatása az érvényes jogszabályoknak megfelelően történik,
  • a felírt vény érvénytelenítésére az eddigi gyakorlatnak megfelelően GYSE esetén is lehetőség van.

 

Elektronikus úton nem írható GYSE beküldése nem lehetséges az EESZT-be (próbálkozásnál az EESZT hibaüzenetet küld).

 

Az elektronikusan felírt GYSE-vények kiváltása jelenleg kizárólag gyógyszertárakban lehetséges, azonban a papír vényen rendelt termékek továbbra is kiválthatók a gyógyászati segédeszköz forgalmazóknál is. 

A fejlesztés első fázisa jellemzően olyan termékeket, kötszereket, cukorbetegségben szenvedők segédeszközeit (vércukorszint-mérés és inzulinkezelés eszközei), valamint vizeletvisszatartási problémákkal küszködők gyógyászati segédeszközeit érinti, melyek nagy részét eddig is a patikákban váltották ki. 

A tervek szerint 2021 év elejétől az újonnan kialakított eGYSE modulban tovább bővül az elektronikusan felírható GYSE-k köre.

Az EESZT-nek köszönhetően a fokozottan veszélyeztetett, krónikus betegségekben szenvedők kevesebb személyes kontaktussal és papírmentesen juthatnak hozzá az eRecepten rendelt, nélkülözhetetlen termékekhez.

Az engedélyezett, elektronikus úton rendelhető GYSE termékek listáját a NEAK a honlapján teszi közzé.

 


EESZT eGYSE adatszolgáltatás - visszaküldési határidő hosszabbítás

Ezúton tájékoztatjuk, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) rendszerébe a közeljövőben bevezetésre kerül az a – jelenleg fejlesztés alatt álló – rendszer, amely a gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen történő rendelésének és kiváltásának lehetőségét (eGYSE) fogja biztosítani. Az eGYSE rendszerben megvalósul a társadalombiztosítással jelenleg papíralapú vényen rendelt GYSE termékek elektronikus úton történő vényfelírása és kiszolgálása. A fejlesztés valamennyi GYSE forgalmazó társadalombiztosítással rendelhető termékét érinti. Az egyes termékek az eGYSE rendszerbe történő bekerülésének időbeli ütemezéséről az űrlapon megadott elérhetőségeken küldünk tájékoztatást.

Az EESZT-hez való csatlakozásra a tervek szerint a gyógyászati segédeszköz forgalmazás, javítás, kölcsönzés és/vagy gyártásra vonatkozó jogerős működési engedéllyel rendelkező szolgáltatók lesznek kötelezettek, ezért a bevezetés előkészítése kapcsán az EESZT működtetője a sikeres kapcsolatfelvétel és előzetes adategyeztetés érdekében megkeresett minden szolgáltatót.

 

A csatlakozási folyamat során szükséges lépésekről a részletes információkat elektronikus formában is szeretnénk megküldeni. Ennek érdekében kérjük, az alábbi linken található űrlap kitöltésével adja meg a sikeres kapcsolattartáshoz szükséges adatokat:

 

Az űrlap az alábbi linken érhető el:

 

https://eeszt.aeek.hu/goto_eeszt_dcl_365_7.html  

 

A felületen történő bejelentkezéshez kattintson a bejelentkezés gombra:

· Felhasználóneve: „E” betű és a 6 jegyű OTH azonosítója (pl.: E123456)

· Jelszava pedig a bejelentett székhelyének irányítószáma.

 

A beérkezett visszajelzésekre való tekintettel az űrlap kitöltésének határidejét a korábban megküldöttekhez képest meghosszabbítjuk 2020. január 15-ig.  

 

Kérjük, az adatok megadása során körültekintően járjanak el, mert a csatlakozási folyamat megkezdéséhez szükséges információkat az űrlapon feltüntetett kapcsolattartó részére továbbítjuk elektronikus formában.

 

Felhívjuk figyelmét, hogy az űrlap kitöltése még nem eredményezi a csatlakozási folyamat megkezdését!

 

A gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen történő rendelésével és kiváltásával kapcsolatos információkat ezen az oldalon fogjuk folyamatosan közzétenni.

 

Amennyiben további kérdése merül fel, munkatársaink az alábbi elérhetőségeken készséggel állnak rendelkezésére:

 

Email: csatlakozas.eeszt@aeek.hu

Telefon: +36 1 920 1050

 

Tisztelettel:

EESZT Üzemeltetési Főosztály


eGYSE - A gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen való rendelése

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) rendszerébe 2020. második felében bevezetésre kerül a gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen történő rendelésének és kiváltásának lehetősége (eGYSE).

Az Elektronikus Egészségügyi szolgáltatási Tér (EESZT) eRecept szolgáltatásának kialakításával 2017. november 1-jével megvalósult a vényen rendelhető gyógyszerek elektronikus felírása és kiváltása.

Mivel a működő EESZT eRecept és a tervezett eGYSE rendszer felhasználói köre jelentősen eltér, - bár a két rendszer által biztosított szolgáltatások funkcionálisan nagymértékben megegyeznek - az EESZT eGYSE-t különálló modulként hozzuk létre.

 

Tájékoztatjuk, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) rendszerébe 2020. második felében bevezetésre kerül a gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen történő rendelésének és kiváltásának lehetősége (eGYSE).

Az EESZT-hez való csatlakozásra a tervek szerint a gyógyászati segédeszköz forgalmazás, javítás, kölcsönzés és/vagy gyártásra vonatkozó jogerős működési engedéllyel rendelkező szolgáltatók lesznek kötelezettek. A bevezetés előkészítése során az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) EESZT Üzemeltetési és Fenntartási Főosztálya minden szolgáltatót megkeres, hogy elvégezze az előzetes adategyeztetést.

A sikeres kapcsolatfelvétel érdekében, kérünk minden gyógyászati segédeszközgyártót az alábbi űrlap kitöltésérehttps://eeszt.aeek.hu/goto_eeszt_dcl_365_7.html

Az űrlap kitöltése még nem eredményezi a csatlakozási folyamat megkezdését!

 

A csatlakozási folyamat gördülékeny lebonyolításához a csatlakozásra kötelezett szolgáltatók, forgalmazók részére folyamatos támogatást nyújt az EESZT Kontakt Centere (+36 1 920 1050, helpdesk.eeszt@aeek.hu), a szükséges lépésekhez kapcsolódó részletes információk az EESZT Információs Portálján folyamatosan kerülnek publikálásra.